Jak bezpiecznie skakać na trampolinach

Trampoliny szturmem podbijają serca zarówno dzieci, jak i dorosłych. Dla miłośników tej formy aktywności jest do doskonała forma ruchu poprzez zabawę, świetna alternatywa dla tzw. zdalnego życia, którego wszyscy mamy już dość. Ale czy skakanie na trampolinie jest na pewno bezpieczne? Jak korzystać z trampolin i unikać kontuzji?

Trening na trampolinach to doskonała forma aktywności, aby zresetować głowę
i rozładować napięcie. Jest gwarancją świetnej zabawy i beztroskiego spędzenia czasu. Skacząc, uwalniamy mnóstwo endorfin, a tym samym poprawiamy samopoczucie i redukujemy poziom stresu.

Jak skakać bezpiecznie?

Wokół skakania na trampolinie powstało wiele kontrowersji i mitów, które wzbudzają wątpliwość, czy jest to sport bezpieczny. – Parki trampolin są w 100 procentach zabezpieczone na miękko, nie ma w hali ostrych krawędzi. Także każdy może czuć się bezpiecznie – podkreśla Dorota Kierznikowicz z Kochamskakac.pl, prowadząca dwa parki trampolin Jump World w Warszawie i Radomiu. – Na miejscu zapewniamy wykwalifikowanych trenerów oraz animatorów. Służą oni pomocą, otwartością, udzielają wskazówek, w jaki sposób korzystać z danych atrakcji. Jednak, zanim rozpoczniemy skakanie na trampolinie ważne, aby zapoznać się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, uważać na siebie oraz na innych. W naszym parku jest wiele stref, poza trampolinami mamy basen z gąbkami, tyrolkę, koszykówkę, piłkę nożną, zjeżdżalnię, stacje akrobatyczne, ściankę wspinaczkową. Są zajęcia sportowo-akrobatyczne, a także sportowo-taneczne, które prowadzi wykwalifikowana kadra. Atrakcje są przewidziane dla dzieci od 3 roku życia, granicy wieku nie mamy. Każdy kto czuje się sprawny fizycznie, może przyjść i ponieść się radości.

Główne zalecenia bezpiecznego skakania:

Przed rozpoczęciem ćwiczeń pamiętajmy o rozgrzewce jest ona ważna, aby nie nabawić się kontuzji. Niestety, często ją bagatelizujemy. Rozgrzewka jest kluczowa, aby rozgrzać nasz organizm, a dokładnie podnieść temperaturę mięśni, ścięgien i więzadeł. Ciepło bardzo dobrze wpływa na elastyczność tych tkanek, więc tym samym, stają się bardziej odporne na kontuzje i nadwyrężenia. Ponadto, podczas rozgrzewki pobudzamy mięśnie do pracy, dzięki czemu przyspieszamy krążenie krwi, a to pozwala na ich lepsze dotlenienie i odżywienie. Po takim początku mięśnie są gotowe do większego wysiłku.

Zalecane jest, aby rozgrzewka trwała ok. 10 minut. Powinna zawierać elementy aerobowe, które podniosą tętno, np. trucht w miejscu, pajacyki, lekkie podskoki. Następnie, ważne, aby rozgrzać wszystkie główne stawy, poprzez krążenia – głowy, ramion, łokci, bioder, kolan, stóp itd. Kolejnym etapem powinno być pobudzenie do napięcia i pracy partie mięśni, które najbardziej pracują na trampolinach: brzuch, grzbiet oraz nogi. Wskazane będą ćwiczenia takie jak: przysiady, brzuszki, wyskoki z podciągnięciem kolan.

Nie można skakać w butach lub śliskich skarpetkach. Podstawowym i obowiązkowym elementem jest założenie skarpetek antypoślizgowych, strój powinien być luźny i nie krępujący ruchów. W kieszeniach nic nie może się znajdować. Należy także zdjąć wszelkie ozdoby, biżuterię.

Na jednej trampolinie może skakać jedna osoba.

Zabronione jest skakanie na główkę.

Na trampolinie nie można jeść, pić ani żuć gumy.

Jeśli chodzi o przeciwskazania do skakania, są nimi schorzenia, które wykluczają z tej formy aktywności, m.in.: nadwaga, zaburzenia równowagi, świeżo przebyte urazy, problemy ze stawami, dyskopatia, koślawość stóp i kolan, choroby związane
z układem krążeniowo-oddechowym.

Pamiętajmy, zawsze przed rozpoczęciem aktywności warto skonsultować trening z trenerem i dopasować odpowiedni dla siebie stopień aktywności. Inaczej wyglądają ćwiczenia dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w skokach na trampolinie, a jeszcze inaczej dla osób bardziej zaawansowanych. Racjonalne podejście do aktywności to klucz do treningu zrealizowanego bezpiecznie i z głową.

Parki Trampolin Jump World w Warszawie oraz Radomiu to wyjątkowe miejsca rozrywki dla każdego. Goście znajdują tu radość ze wspólnie aktywnie spędzonego czasu.

W Jump World można:

Urządzić niezapomnianą imprezę urodzinową (Wyskakane Urodziny).

Zaprosić grupę na wycieczkę szkolną lub lekcje WF.

Pomóc dziecku znaleźć nową ulubioną dyscyplinę sportową (JumpSchool).

Zintegrować pracowników na wyjątkowych zawodach sportowych i/lub zorganizować aktywną imprezę prywatną lub firmową (JumpEvent).

Więcej informacji na: www.kochamskakac.pl

Zapraszamy do obejrzenia filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=-ZOdIGj_G3Y

Dodaj komentarz